De treinreis van Bar (Montenegro) naar Belgrado (Servië) was een van de mooiste en indrukwekkende treinreizen die ik tot nu toe heb gemaakt! Twaalf uur lang door ruige natuur, kleine authentieke dorpjes richting de hoofdstad van Servië: Belgrado. Om in Bar te komen hadden wij eerst vanuit Kroatië de bus gepakt naar Kotor, de hoofdstad van Montenegro. Van Kotor zijn we met de bus verder naar Bar gereden en in Bar zou de mooiste treinroute door Europa eindelijk beginnen! Ik vertel je alles zodat jij ook ultiem kan genieten van twaalf uur lang met de trein van Bar naar Belgrado.

Train Montenegro nature trainride rails

Alles wat je moet weten over de treinreis van Bar naar Belgrado

Tickets kopen voor de treinreis

Interrailen: wanneer je kiest om langs meerdere plekken in Europa te reizen, kan je de keuze maken voor een Interrail ticket. Zo een Interrail ticket is in verhouding goedkoper dan elke keer een los kaartje kopen. Met zo een Interrail ticket kan je een x aantal dagen (je hebt zelf de keuze om aan te geven hoeveel dagen je gebruik zou willen maken van interrailen) op verschillende Europese treinen stappen. Op deze manier kan je voordelig en gemakkelijk door Europa reizen, van stad naar stad.

Los een kaartje kopen: vooraf je vertrek kan je er ook voor kiezen om een kaartje te kopen bij het station waar vanaf je gaat vertrekken. Neem hiervoor wel ruim de tijd, want je weet van te voren niet hoe druk het bij de balie kan zijn. Zorg voor contant geld, om het kaartje te betalen. En dan met wat handgebaren en gebrekkig Engels moet het lukken om het kaartje te kopen! Wij kozen ervoor om een dag voor het vertrek het kaartje te halen bij het station, zodat we zeker wisten dat wij een zitplekje hadden in de trein. Voor 21 euro koop je een ticket voor in de tweede klas.

Wat neem je mee in de trein?

Wanneer je kiest om met de trein te reizen is het handig om vooraf even na te denken wat je nodig hebt voor in de trein. Zeker als de treinreis 12 uur lang duurt. De trein van Bar naar Belgrado is een prima trein. Een oud Duitse rein, met zachte stoelen. Maar verwacht er ook weer niet al te veel van! Alle basismiddelen zijn aanwezig, maar daar is alles wel een beetje mee gezegd.

  • Wc papier: in het begin van de treinreis is er nog wc-papier aanwezig in de basic toiletruimte. Maar na een aantal uur is het wc-papier op en wordt ook in de 12 uur lang niet meer aangevuld. Dus eigen wc-papier is zeker aan te raden.
  • Eten: in het rijtuig is er een basic restauratie rijtuig aanwezig waar je wat drinken en een paar karige broodjes kan kopen. Maar verwacht hier echt niet te veel van! Wij hadden vooraf brood en beleg gekocht voor zowel lunch als avondeten. Net als wat groentes en fruit als tussendoortje. En natuurlijk wat andere snacks.
  • Drinken: neem meer water mee dan dat je vooraf denkt nodig te hebben! Wij hebben bij een station snel een paar flesjes water extra gekocht. Daarnaast is het voor de lokale mensen gebruikelijk om een fles Rakija (lokale, meestal zelfgebrouwen, likeur) mee te nemen in de trein voor de borrel. En dat hebben wij natuurlijk ook uitgeprobeerd!
  • Een klein bordspelletje: denk bijvoorbeeld aan een kaart of een dobbelspel.

Grensovergang tussen Montenegro en Servië

Montenegro is een land wat hoort bij de EU en Servië nog niet. Dus tijdens de treinreis van Bar naar Belgrado vindt er een grensovergang plaats. Let op, de grensovergang kan heel lang duren en dit kan extra reistijd veroorzaken, dus hou hier rekening mee! Voorafgaand aan de grensovergang is het verstandig om je paspoort bij de hand te houden. Deze moet je inleveren en krijg je na een aantal uur terug met een stempel erin. De grensovergangen kunnen lang duren. De trein staat dan ook echt even stil en je mag de trein niet verlaten. Het gebruik van het toilet wordt ook afgeraden. Als alles goed is, dan krijg je je paspoort terug. Als de hele trein hun paspoort weer terug heeft, dan pas vervolgd de trein zijn reis weer. Check voor de zekerheid wel even of je je eigen paspoort terug heb gekregen!

De route van de treinreis van Bar naar Belgrado

Wanneer je Bar uit rijdt met de trein begint het genieten eigenlijk al. Aan de linkerkant zie je de ruige kustlijn van Montenegro langs je heen trekken. Helder blauw water en rotsachtige kustlijnen. Langzaam gaat het spoort steeds hoger en hoger. Meer richting de bergen. De trein gaan door veel tunnels heen en na elke tunnel is het uitzicht weer een verassing. De bergtoppen worden steeds hoger en de natuur blijft prachtig groen. Wanneer de trein wat vaart minders passeert deze een klein stationnetje en bij elk station (hoe klein ook) is een stationswachter aanwezig. Dit zijn over het algemeen oudere mensen in prachtige kledij. Let hier vooral even extra op!

Soms worden de bergen iets minder hoog en rijdt de trein langs rivieren en meren. Over hoge bruggen met de rivier diep onder je wankelt de trein verder. Geen stuk rijdt de trein rechtdoor. Slingerend door de Dinarische Alpen vervolgt de trein zijn weg. In totaal passeert de trein 254 tunnels en 234 bruggen. De route is in totaal 476 km lang en het is 476 km genieten.

Samenvattend is het niet een treinreis met een bekende naam, naar populaire bestemmingen. Maar het is wel een treinreis met 476 km lang genieten langs adembenemende mooie onaangetaste natuur. De treinreis is een ervaring die je nooit meer zal vergeten!

Meer lezen over Montenegro of Servië?

Lees hier verder over een reisroute Montenegro: van prachtige baaien tot ruige natuur of kijk hier voor 7 activiteiten in Belgrado, Servië.

Judith

Over de auteur

Hoi hoi! Ik ben Judith en fulltime leerkracht. Het voordeel van leerkracht zijn zijn de vele vakanties die daar bij horen. Daar maak ik goed gebruik van. Als mensen aan mij vragen wat het mooiste is aan reizen, kan ik daar geen één passend antwoord op geven. Maar via Reiswijven kan jullie hopelijk meenemen waarom het reizen zo ontzettend gaaf en waardevol is! Samen met het team Reiswijven willen wij jullie nog meer inspireren om de wereld over te reizen. Heel veel leesplezier op onze website!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *